Edukacja i technologie
Przyszłość będzie należeć do tych społeczeństw, które potrafią patrzeć do przodu, dostrzegać szanse, podejmować ryzyko w poszukiwaniu nowatorskich rozwiązań. Nie można powstrzymywać ludzi biznesu od szerokiego inwestowania w poszukiwanie nowych technologii, tworzenie wynalazków. Uniwersytety, politechniki i akademie – kuźnie kreatywności – nie mogą tkwić w pętach centralizacji i borykać się z biurokratyczną mitręgą. Szkoły muszą pobudza niesztampowe myślenie, promować wzorce sprzyjające współpracy, a nie tylko rywalizacji.

Elektron a cywilizacja – uwagi elektronika
Ogrom dokonanych zmian w minionych 200 latach nie ma odpowiednika w historii ludzkości. Ogromną pracę wykonaliśmy dzięki odkryciu elektronu i opanowaniu sposobów wykorzystania efektów jego przepływu. W ostatnich dekadach powstała infosfera, w której tworzymy cywilizację informacyjną. W zasadzie weszliśmy w okres, który możemy nazwać cywilizacją elektronu.
...[czytaj więcej]Bogdan GALWAS

Jak sztuczna inteligencja wspomoże nauczycieli
Autorzy raportu Fundacji Światowe Forum Ekonomiczne, znanej z organizacji corocznych debat o przyszłości gospodarki i polityki w Davos, dzielą możliwości AI na te, w których w przyszłości nauczycieli całkowicie zastąpi oraz takie, w których będzie im udzielać istotnego wsparcia.
...[czytaj więcej]Raport Światowego Forum Ekonomicznego

Świat sztucznej inteligencji
Jedno z fundamentalnych pytań o sztuczną inteligencję, o dużym ciężarze politycznym, dotyczy pokoju, a przynajmniej okiełznania wojen. Czy dzięki AI nadzieje na pokój rosną? Czy raczej maleją, a cena pokoju zwyżkuje? Kissinger, Schmidt i Huttenlocher skłaniają się ku temu drugiemu: ich zdaniem ryzyko wojen się zwiększa i prawdopodobieństwo zainicjowania militarnego starcia przez którąś ze stron także. Są też pytania inne, o władzę. Jakie będą relacje Ogólnej Sztucznej Inteligencji z człowiekiem: kto znajdzie się w hierarchii władzy wyżej, kto zaś (lub co) niżej?
...[czytaj więcej]Paweł KOZŁOWSKI

Widmo sztucznej inteligencji
Nie zdajemy sobie sprawy ze stopnia uzależnienia od sztucznej inteligencji. Jesteśmy jej codziennymi niewolnikami. Korzystamy z niej, bo cenimy wygodę i pośpiech. Wrzucamy do komputera pytania, na które błyskawicznie dostajemy odpowiedź. Nie umiemy już istnieć bez sztucznej inteligencji. Co więcej – zastępuje nam ona kontakty z żywym człowiekiem.
...[czytaj więcej]Jan STĘPIEŃ

Perspektywa oświatowej zmiany
To w szkole rozstrzygnie się walka o nowoczesny, wolny od ideologicznego dyktatu charakter państwa. Z uznaniem przyjmując wysiłki minister edukacji, dostrzegam skalę trudności i wyzwań. Premier Tusk zapowiedział na zjeździe ZNP zwiększenie środków na oświatę, w tym uposażeń nauczycielskich. Trzeba jednak lat, aby odbudować atrakcyjność zawodu nauczycielskiego.
...[czytaj więcej]Jerzy WIATR

Uwagi o podstawie programowej z języka polskiego w liceach ogólnokształcących
Jak uczyć literatury? Rok szkolny uczniowie rozpoczęli w starej szacie – ze starą podstawą programową. Odżyły stare spory na temat doboru tekstów literackich. Sienkiewicz czy Gombrowicz, a może Rymkiewicz? Byłoby wskazane, żeby te dyskusje osadzić w kontekście przyszłych (głębszych) zmian systemowych.
...[czytaj więcej]Andrzej ŻOR

Dlaczego młodzi ludzie nie czytają?
Rozmowa z nastoletnimi, wyrafinowanymi czytelnikami (i ich nauczycielem – polonistą, wykładowcą akademickim) na temat tego, dlaczego ich rówieśnicy nie czytają książek. Oraz o tym, jak skonstruować proces nauczania literatury, rodzimej i powszechnej, żeby stał się on interesujący dla młodych ludzi. Kreatywna grupa próbuje łamać schematy i szablony.
...[czytaj więcej]DYSKUSJA REDAKCJI „RES HUMANA”

Parę refleksji o podstawie programowej. Uwagi do niedokonanej reformy
Mamy swoisty pół-stan, który nie zadowala nikogo – ani tradycjonalistów, ani modernistów – z tendencją do utrwalania się poglądu, że w edukacji będzie i trochę po staremu, i nawet troszeczkę po nowemu. Większość odwołuje się do osobistych doświadczeń. Usunięcie niektórych tytułów z listy lektur zostało obwołane ciosem w samo serce nadwiślańskiego Polaka.
...[czytaj więcej]Jerzy PAPUGA

Potyczki ze Sztuczną Inteligencją
Pełny, o wiele bardziej obszerny niż opublikowany wcześniej na łamach „Res Humana”, zapis efektu eksperymentu symulacyjnego mającego na celu ocenę możliwości intelektualnych programu ChatGPT 3.5. To jednocześnie swoista „instrukcja obsługi”, pokazująca, jak w pełni wykorzystać możliwości SI.
J. Paweł GIEORGICA, współpraca: Stanisław MAZUR

Sztuczna inteligencja w służbie Marsa
Militarne zastosowanie SI nie ogranicza się tylko do działań w ramach wojny informacyjnej. Stratedzy znaleźli już dla niej zastosowanie w „klasycznej” wojnie kinetycznej, tj. z użyciem śmiercionośnych broni, takich jak czołgi, działa, balistyczne pociski rakietowe czy samoloty bojowe. Na naszych oczach zachodzi robotyzacja pola walki.
Adam Paweł OLECHOWSKI

Edukacja, głupcze!
Duet Zalewska-Czarnek wyrządził oświacie kolosalną szkodę. Rządzący zablokowali jednocześnie, na kilka co najmniej lat, bardzo potrzebną gruntowną jej przebudowę. Kolejnej reformy, mającej charakter o wiele głębszy niż dotychczasowe, nie wytrzymają i nie zaakceptują dziś ani nauczyciele, ani uczniowie, ani rodzice. A taka rewolucja jest konieczna.
...[czytaj więcej]Andrzej ŻOR

Obraz piekła w świadomości Polaków na podstawie pytań oraz odpowiedzi AI (Sztucznej Inteligencji)
Publikujemy efekt eksperymentu sprawdzającego możliwości programu ChatGPT 3.5. Prof. J. Paweł GIEORGICA wymyślił nieoczywisty, abstrakcyjny, wymagający kreatywności temat i zamówiliśmy u Sztucznej Inteligencji esej. Zredagowaliśmy go tak, jak redagujemy teksty prawdziwych, istniejących autorów.
...[czytaj więcej]ChatGPT, J. Paweł GIEORGICA

Jak nie stracić roku 2023/2024? Po wyborach szkoła będzie potrzebować spokoju. Czy szybkiej naprawy?
Przypominamy dyskusję o tym, jak powinno wyglądać przywracanie jakości i wolności w polskiej oświacie po wyborczym zwycięstwie ugrupowań demokratycznych. Na ile opozycyjne i obywatelskie postulaty z czasu rządów ministra Czarnka są aktualne i wdrażane?
...[czytaj więcej]DYSKUSJA REDAKCJI „RES HUMANA”

Co ze szkołą „po Czarnku”?
Korektura polityki oświatowej, której symbolem stał się minister Czarnek, będzie sprawą stosunkowo prostą. Wymaga dwóch zdecydowanych posunięć, które nowy minister może załatwić w pierwszych kilku dniach urzędowania. Pozostaną jednak sprawy trudniejsze, które nie są pokłosiem polityki Prawa i Sprawiedliwości, lecz konsekwencją zaniedbań z wielu lat.
...[czytaj więcej]Jerzy J. WIATR