Edukacja i technologie
Przyszłość będzie należeć do tych społeczeństw, które potrafią patrzeć do przodu, dostrzegać szanse, podejmować ryzyko w poszukiwaniu nowatorskich rozwiązań. Nie można powstrzymywać ludzi biznesu od szerokiego inwestowania w poszukiwanie nowych technologii, tworzenie wynalazków. Uniwersytety, politechniki i akademie – kuźnie kreatywności – nie mogą tkwić w pętach centralizacji i borykać się z biurokratyczną mitręgą. Szkoły muszą pobudza niesztampowe myślenie, promować wzorce sprzyjające współpracy, a nie tylko rywalizacji.
![](https://reshumana.pl/wp-content/uploads/2023/12/TH-All-Gods-are-Equal1.jpg)
Potyczki ze Sztuczną Inteligencją
Pełny, o wiele bardziej obszerny niż opublikowany wcześniej na łamach „Res Humana”, zapis efektu eksperymentu symulacyjnego mającego na celu ocenę możliwości intelektualnych programu ChatGPT 3.5. To jednocześnie swoista „instrukcja obsługi”, pokazująca, jak w pełni wykorzystać możliwości SI.
J. Paweł GIEORGICA, współpraca: Stanisław MAZUR
![](https://reshumana.pl/wp-content/uploads/2024/07/Zrzut-ekranu-2024-07-17-120454-e1721210916398.png)
Sztuczna inteligencja w służbie Marsa
Militarne zastosowanie SI nie ogranicza się tylko do działań w ramach wojny informacyjnej. Stratedzy znaleźli już dla niej zastosowanie w „klasycznej” wojnie kinetycznej, tj. z użyciem śmiercionośnych broni, takich jak czołgi, działa, balistyczne pociski rakietowe czy samoloty bojowe. Na naszych oczach zachodzi robotyzacja pola walki.
Adam Paweł OLECHOWSKI
![](https://reshumana.pl/wp-content/uploads/2023/09/Untitled-3.jpg)
Edukacja, głupcze!
Duet Zalewska-Czarnek wyrządził oświacie kolosalną szkodę. Rządzący zablokowali jednocześnie, na kilka co najmniej lat, bardzo potrzebną gruntowną jej przebudowę. Kolejnej reformy, mającej charakter o wiele głębszy niż dotychczasowe, nie wytrzymają i nie zaakceptują dziś ani nauczyciele, ani uczniowie, ani rodzice. A taka rewolucja jest konieczna.
...[czytaj więcej]Andrzej ŻOR
![](https://reshumana.pl/wp-content/uploads/2023/12/Chmury-e1702330133299.jpg)
Obraz piekła w świadomości Polaków na podstawie pytań oraz odpowiedzi AI (Sztucznej Inteligencji)
Publikujemy efekt eksperymentu sprawdzającego możliwości programu ChatGPT 3.5. Prof. J. Paweł GIEORGICA wymyślił nieoczywisty, abstrakcyjny, wymagający kreatywności temat i zamówiliśmy u Sztucznej Inteligencji esej. Zredagowaliśmy go tak, jak redagujemy teksty prawdziwych, istniejących autorów.
...[czytaj więcej]ChatGPT, J. Paweł GIEORGICA
![](https://reshumana.pl/wp-content/uploads/2023/12/Tomasz-Holuj_2041m.jpg)
Jak nie stracić roku 2023/2024? Po wyborach szkoła będzie potrzebować spokoju. Czy szybkiej naprawy?
Przypominamy dyskusję o tym, jak powinno wyglądać przywracanie jakości i wolności w polskiej oświacie po wyborczym zwycięstwie ugrupowań demokratycznych. Na ile opozycyjne i obywatelskie postulaty z czasu rządów ministra Czarnka są aktualne i wdrażane?
...[czytaj więcej]DYSKUSJA REDAKCJI „RES HUMANA”
![](https://reshumana.pl/wp-content/uploads/2023/09/IMG_2044-scaled-e1702331883378.jpg)
Co ze szkołą „po Czarnku”?
Korektura polityki oświatowej, której symbolem stał się minister Czarnek, będzie sprawą stosunkowo prostą. Wymaga dwóch zdecydowanych posunięć, które nowy minister może załatwić w pierwszych kilku dniach urzędowania. Pozostaną jednak sprawy trudniejsze, które nie są pokłosiem polityki Prawa i Sprawiedliwości, lecz konsekwencją zaniedbań z wielu lat.
...[czytaj więcej]Jerzy J. WIATR