Edukacja i technologie
Przyszłość będzie należeć do tych społeczeństw, które potrafią patrzeć do przodu, dostrzegać szanse, podejmować ryzyko w poszukiwaniu nowatorskich rozwiązań. Nie można powstrzymywać ludzi biznesu od szerokiego inwestowania w poszukiwanie nowych technologii, tworzenie wynalazków. Uniwersytety, politechniki i akademie – kuźnie kreatywności – nie mogą tkwić w pętach centralizacji i borykać się z biurokratyczną mitręgą. Szkoły muszą pobudza niesztampowe myślenie, promować wzorce sprzyjające współpracy, a nie tylko rywalizacji.
Uwagi o podstawie programowej z języka polskiego w liceach ogólnokształcących
Jak uczyć literatury? Nowy rok szkolny uczniowie rozpoczynają w starej szacie – ze starą podstawą programową. Odżyły stare spory na temat doboru tekstów literackich. Sienkiewicz czy Gombrowicz, a może Rymkiewicz? Byłoby wskazane, żeby te dyskusje osadzić w kontekście przyszłych (głębszych) zmian systemowych.
...[czytaj więcej]Andrzej ŻOR
Dlaczego młodzi ludzie nie czytają?
Rozmowa z nastoletnimi, wyrafinowanymi czytelnikami (i ich nauczycielem – polonistą, wykładowcą akademickim) na temat tego, dlaczego ich rówieśnicy nie czytają książek. Oraz o tym, jak skonstruować proces nauczania literatury, rodzimej i powszechnej, żeby stał się on interesujący dla młodych ludzi. Kreatywna grupa próbuje łamać schematy i szablony.
...[czytaj więcej]DYSKUSJA REDAKCJI „RES HUMANA”
Parę refleksji o podstawie programowej. Uwagi do niedokonanej reformy
Mamy swoisty pół-stan, który nie zadowala nikogo – ani tradycjonalistów, ani modernistów – z tendencją do utrwalania się poglądu, że w edukacji będzie i trochę po staremu, i nawet troszeczkę po nowemu. Większość odwołuje się do osobistych doświadczeń. Usunięcie niektórych tytułów z listy lektur zostało obwołane ciosem w samo serce nadwiślańskiego Polaka.
...[czytaj więcej]Jerzy PAPUGA
Potyczki ze Sztuczną Inteligencją
Pełny, o wiele bardziej obszerny niż opublikowany wcześniej na łamach „Res Humana”, zapis efektu eksperymentu symulacyjnego mającego na celu ocenę możliwości intelektualnych programu ChatGPT 3.5. To jednocześnie swoista „instrukcja obsługi”, pokazująca, jak w pełni wykorzystać możliwości SI.
J. Paweł GIEORGICA, współpraca: Stanisław MAZUR
Sztuczna inteligencja w służbie Marsa
Militarne zastosowanie SI nie ogranicza się tylko do działań w ramach wojny informacyjnej. Stratedzy znaleźli już dla niej zastosowanie w „klasycznej” wojnie kinetycznej, tj. z użyciem śmiercionośnych broni, takich jak czołgi, działa, balistyczne pociski rakietowe czy samoloty bojowe. Na naszych oczach zachodzi robotyzacja pola walki.
Adam Paweł OLECHOWSKI
Edukacja, głupcze!
Duet Zalewska-Czarnek wyrządził oświacie kolosalną szkodę. Rządzący zablokowali jednocześnie, na kilka co najmniej lat, bardzo potrzebną gruntowną jej przebudowę. Kolejnej reformy, mającej charakter o wiele głębszy niż dotychczasowe, nie wytrzymają i nie zaakceptują dziś ani nauczyciele, ani uczniowie, ani rodzice. A taka rewolucja jest konieczna.
...[czytaj więcej]Andrzej ŻOR
Obraz piekła w świadomości Polaków na podstawie pytań oraz odpowiedzi AI (Sztucznej Inteligencji)
Publikujemy efekt eksperymentu sprawdzającego możliwości programu ChatGPT 3.5. Prof. J. Paweł GIEORGICA wymyślił nieoczywisty, abstrakcyjny, wymagający kreatywności temat i zamówiliśmy u Sztucznej Inteligencji esej. Zredagowaliśmy go tak, jak redagujemy teksty prawdziwych, istniejących autorów.
...[czytaj więcej]ChatGPT, J. Paweł GIEORGICA
Jak nie stracić roku 2023/2024? Po wyborach szkoła będzie potrzebować spokoju. Czy szybkiej naprawy?
Przypominamy dyskusję o tym, jak powinno wyglądać przywracanie jakości i wolności w polskiej oświacie po wyborczym zwycięstwie ugrupowań demokratycznych. Na ile opozycyjne i obywatelskie postulaty z czasu rządów ministra Czarnka są aktualne i wdrażane?
...[czytaj więcej]DYSKUSJA REDAKCJI „RES HUMANA”
Co ze szkołą „po Czarnku”?
Korektura polityki oświatowej, której symbolem stał się minister Czarnek, będzie sprawą stosunkowo prostą. Wymaga dwóch zdecydowanych posunięć, które nowy minister może załatwić w pierwszych kilku dniach urzędowania. Pozostaną jednak sprawy trudniejsze, które nie są pokłosiem polityki Prawa i Sprawiedliwości, lecz konsekwencją zaniedbań z wielu lat.
...[czytaj więcej]Jerzy J. WIATR