Procedura kwalifikacji i zasady recenzowania
Manuskrypt artykułu przesłany w formie elektronicznej na adres redakcji poddawany jest dwustopniowej procedurze kwalifikacji:
– ocenie wstępnej – dokonanej przez kolegium redakcyjne m.in. pod kątem spełnienia wymogów formalnych i językowych oraz zgodności z profilem wydawniczym periodyku;
– ocenie recenzentów.
Teksty recenzji przesyłane są autorom. Jeśli recenzent naniesie szczegółowe uwagi bezpośrednio na manuskrypt, autor – oprócz tekstu recenzji – otrzyma manuskrypt z naniesionymi uwagami.
Autor powinien ustosunkować się do uwag i wprowadzić ewentualne poprawki, wskazane w recenzjach. Poprawiony tekst wraz z odpowiedziami na uwagi recenzentów oraz z oświadczeniem o przeniesieniu autorskich praw majątkowych autor wysyła do redakcji.
Redaktor naczelny ma prawo zwrócić się do autora z prośbą o wprowadzenie dalszych koniecznych zmian i poprawek. W konsultacji z redaktorem tematycznym podejmuje on ostateczną decyzję o odrzuceniu bądź przyjęciu artykułu do druku.
Zasady recenzowania
- Oceny manuskryptu artykułu dokonuje dwóch recenzentów spoza jednostki naukowej afiliowanej przez autora publikacji.
- Autorzy i recenzenci nie znają swoich tożsamości (double-blind review process).
- Recenzja sporządzana jest na specjalnym formularzu (karta oceny) przekazanym recenzentowi.
- Recenzja kończy się jednoznacznym wnioskiem:
- Praca może być opublikowana.
- Praca może być opublikowana, pod warunkiem dokonania:
- niewielkich zmian,
- znacznych zmian.
- Praca powinna być odrzucona.
- Zasady kwalifikowania lub odrzucenia publikacji przez recenzentów:
– odrzucone są prace napisane niesamodzielnie (w tym: sporządzane za zamówienie przez „sztuczną inteligencję”) oraz prace zawierające poważne błędy merytoryczne;
– pod pojęciem „niewielkie zmiany” rozumie się m.in.: uzupełnienie bibliografii odpowiednio : o krajowych lub zagranicznych autorów, aktualizację tekstu (np. uwzględnienie nowych aktów prawnych), uporządkowanie treści tabel, dokonanie drobnych uzupełnień lub skrótów tekstu, sprawdzenie danych statystycznych, nazwisk i tytułów prac;
– pod pojęciem „znaczne zmiany” rozumie się m.in.: zmianę struktury pracy, rezygnację z niektórych wątków, konieczność odniesienia się do wyników badań innych autorów, które mają istotne znaczenie dla omawianego tematu, rozszerzenie części wnioskowej.
- Nazwiska recenzentów poszczególnych artykułów nie są ujawniane; lista recenzentów publikowana jest raz w roku (w ostatnim kwartale) oraz na stronie internetowej.
- Recenzenci są zobowiązani do poufności, nie wolno im również wykorzystywać wiedzy pochodzącej z recenzowanego artykułu przed jego opublikowaniem.
Zapora ghostwriting i guest authorship
Ze zjawiskiem ghostwriting mamy do czynienia wówczas, gdy ktoś inny wniósł istotny wkład w powstanie artykułu i nie ujawnił swojego udziału jako jeden z autorów lub też jego rola nie została ujawniona w podziękowaniach zamieszczonych w publikacji. W przypadku guest authorship udział autora jest znikomy lub w ogóle nie miał miejsca, a pomimo to jest autorem bądź współautorem publikacji. Są one przejawami nierzetelności naukowej i wyrazem braku dobrych obyczajów.
Autorstwo powinno być ograniczone do osób, które wniosły znaczący wkład w koncepcję, projekt, wykonanie i interpretację zgłoszonego badania. Wszyscy, którzy wnieśli znaczący wkład, powinni być wymienieni jako współautorzy. W przypadku, gdy istnieją inne osoby, które uczestniczyły w pewnych istotnych aspektach projektu badawczego, powinny one zostać uznane lub wymienione jako wnoszące wkład.
Autor korespondencyjny powinien wówczas upewnić się, że w artykule uwzględniono wszystkich odpowiednich współautorów oraz że wszyscy współautorzy widzieli i zatwierdzili ostateczną wersję artykułu oraz wyrazili zgodę na jego przesłanie do publikacji.
Aby przeciwdziałać wskazanym przypadkom, redakcja wprowadza następujące procedury:
Każdy z autorów podpisuje oświadczenie, w którym wskazuje, że praca przedstawiona do publikacji jest jego własnym opracowaniem nienaruszającym praw osób trzecich.
W przypadku dwóch autorów jednego artykułu, redakcja wymaga ujawnienia wkładu każdego z nich w powstanie publikacji (z podaniem afiliacji oraz kontrybucji każdego autora w zakresie koncepcji, założeń, metod itd.).
Wszystkie wykryte przypadki nieuczciwości naukowej będą ujawniane, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów, w tym instytucji zatrudniającej autora.
Zobowiązuje się do dokumentowania wszelkich przejawów nierzetelności naukowej.
Wzór oświadczenia
OŚWIADCZENIE O PRZENIESIENIU AUTORSKICH PRAW MAJĄTKOWYCH
……………………………………………………………………………………………………
(imię i nazwisko)
……………………………………………………………………………………………………
(adres zamieszkania)
Niniejszym oświadczam, że:
- Jestem autorem/współautorem[1] tekstu pt.: ……………………………………………………………………………………………………………………………
- Przenoszę nieodpłatnie na Redakcję „Res Humana – Scientia” autorskie prawa majątkowe w zakresie opublikowania tego artykułu w periodyku ” Res Humana – Scientia ” na okres 24 miesięcy od dnia…………….. Prawa obejmują wszystkie pola eksploatacji, o których mowa w art. 50 Ustawy z 7 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ze zm.
- Utwór jest całkowicie oryginalny, nie był wcześniej publikowany i nie zawiera żadnych zapożyczeń z innego dzieła, które mogłyby spowodować odpowiedzialność Wydawcy, oraz że prawa autorskie Autora do tego utworu nie są ograniczone w zakresie objętym niniejszym oświadczeniem.
- Oświadczam, że artykuł nie miał/miał* inne źródła finansowania poza środkami własnymi Autora. W przypadku istnienia dodatkowych źródeł finansowania dla powstania artykułu, oświadczam, że dostarczyły ich:
- fundacje i stowarzyszenia:
- instytucje publiczne:
- instytucje naukowo-badawcze:
- inne:
*niepotrzebne skreślić
[1] W przypadku współautorstwa należy podać, jaki procent tekstu przypada na autora niniejszego Oświadczenia.
Formularz recenzji wydawniczej
„Res Humana – Scientia“
Tytuł artykułu:…………………………………………………………………………………………………
Recenzent:*……………………………………………………………………………………………………
- Czy treść artykułu odpowiada tytułowi: TAK [ ] NIE [ ]
- Struktura tekstu: POPRAWNA [ ] NIEPOPRAWNA [ ]
3. Merytoryczna ocena artykułu: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy artykuł jest nowatorski: TAK [ ] NIE [ ] CZĘŚCIOWO [ ] 5. Dobór i wykorzystanie źródeł wiedzy: POPRAWNY [ ] NIEPOPRAWNY [ ] 6. Formalna ocena tekstu: (ocena pod względem językowym, poprawność przypisów):
POPRAWNY [ ] NIEPOPRAWNY [ ]
- WNIOSEK:
Artykuł nadaje się do druku w przedstawionej formie [ ]
Artykuł nadaje się do druku po uwzględnieniu uwag merytorycznych i redakcyjnych [ Artykuł nie nadaje się do druku [ ]
……………………….
data i podpis
*Dane osobowe recenzenta tylko do wiadomości redakcji